sverige har skrivit på acta

Ni kan börja med att läsa denhär artikeln, http://www.sweclockers.com/nyhet/14995-sverige-skrev-under-acta-avtalet


Vi kan ju börja med varför jag är emot detta. För det första, vad organisationen ACTA gör är att övervaka precis allt du gör. Om detta kontrakt går igenom i Sverige kommer de övervaka precis allt! Om du går in på facebook på dindator så kan de se det. Är inte det att kränka integritet när man övervakar någon så? Sverige är fan ingen diktatur heller. Inget av de länder som skrivit på är en diktatur. Jag anser att regeringen borde se till att svenska folket får rösta om detta, för det är vi som kommer bli kränkta när de tar ifrån oss allt privatliv vi har genom att övervaka oss dygnet runt. Dessutom, herregud polisen har väl bättre saker för sig än att springa runt och jaga folk som har laddat ner filmer, musik eller spel från internet. Maxstraffet för våldtäckt är runt 5-6 år i fängelse. Maxstraff för grov misshandel är cirka 10år.

Problemet är att det är inte ofta man får särskilt höga straff för sina brott. Varför inte istället fokusera på de allvarliga sakerna? Som att häkta mördare, pedofiler och våldtäcktsmän? Nedladdning och fildelning skadar ingen varken fysiskt eller psykist. De enda som blir skadade är artisterna(tar artister som ett exempel) som gjort musiken för att de inte tjänar pengar när folk laddar ner. Visst det är klart att de vill få in pengar på de dom jobbar med, med vadfan det finns alltid ett antal personer som fortfarande köper skivor. Om jag verkligen gillar en artist då vill jag ha skivan, inte massa mp3-filer på min dator. Visst de förlorar pengar, men vadfan de har redan äckligt mycket pengar. Borde det inte då vara olagligt att spela musik i radio med? Jag tycker alltså att polisen och staten borde fokusera mer på att få in de riktiga brottslingarna.

Om ni vill skriva på en protestlista så finns det här:
http://www.avaaz.org/en/eu_save_the_internet_spread/?rc=fb&pv=284


Lägger också upp en video som förklarar lite mer om ACTA



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0